Поняття тренінгу
Що таке тренінг.
Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.
Тренінг є ретельно спланованим процесом надання чи поповнення знань, відпрацювання умінь і навичок, зміни чи оновлення певних ставлень, поглядів і переконань. Отже, у педагогіці співробітництва і розвивального навчання тренінг – це:
1. Нові підходи (співпраця, відкритість, активність, відповідальність).
2. Нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення).
3. Позитивні цінності, ставлення, ідеали).
4. Нові уміння і навички (ефективної комунікації, самоконтролю, лідерства, роботи в команді, уміння надавати й отримувати допомогу, аналіз ситуацій і прийняття рішень.
Ви можете провести мозковий штурм, спільно з учасниками називаючи ознаки тренінгу.
Вони можуть сказати, що:
«Тренінг не схожий на уроки».
«Тренінг – це те, що відбувається у школі».
«На тренінгу учні не сидять за партами».
«На тренінгу немає жорсткої дисципліни».
«На тренінгу всі добровільно дотримуються правил».
«Тренінг – це те, що відбувається під керівництвом тренера».
«На тренінгу можна на рівних спілкуватися з тренером».
«На тренінгу можна багато чого навчитися».
«На тренінгу не треба вчитися».
Ці думки на перший погляд є суперечливими. Однак усі вони яскраво характеризують процеси, що відбуваються на тренінгу. Адже хоча тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки.
На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватися в школі (вставати, коли відповідаєш; сидіти за партами; не пересідати). Однак ця форма роботи має свої правила. Перше з них – учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил (не запізнюватися, не перебивати, бути доброзичливим, толерантним, активним).
Учні справді не сидять за партами, вони сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч.
Педагог, якого найчастіше називають тренером, не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються один до одного на ім’я. це допомагає налагодити контакт з групою й усунути психологічні бар’єри.
Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор).
Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.
Структура тренінгу
Тренінг має певну структуру (див. малюнок).
Вступна частина тренінгу передбачає вирішення таких завдань:
· оцінка рівня засвоєння матеріалу попереднього тренінгу (отримання зворотного зв’язку). Зазвичай це відбувається у формі опитування (що найбільше запам’яталося чи сподобалося на минулому тренінгу) або перевірки домашнього завдання;
· актуалізація теми поточного тренінгу і виявлення очікувань;
· створення доброзичливої і продуктивної атмосфери (цей етап називають загальним терміном «знайомство». Він проходить у формі самопрезентації чи взаємопрезентації учасників тренінгу;
· підтримання демократичної дисципліни у формі прийняття, уточнення або повторення правил групи.
Основна частина тренінгу – кілька тематичних завдань у поєднанні з вправами на зняття м’язового і психологічного напруження.
В основній частині тренінгу іноді виділяють теоретичний і практичний блоки. Проте цей поділ є досить умовним. Адже знання (як уміння та навички) на тренінгу здобуваються у процесі виконання практичних завдань (міні-лекції у формі бесіди, презентації, взаємонавчання, робота в групах).
Заключна частина тренінгу охоплює:
· підведення підсумків;
· отримання зворотного зв’язку за тематикою поточного тренінгу;
· релаксацію і процедури завершення тренінгу.
Зміст тренінгу
Форма проведення тренінгу має суттєве значення, однак головним є його зміст. Щоб реально вплинути на свідомість і поведінку учнів, зміст тренінгу повинен:
· бути ретельно спроектованим;
· максимально наближеним до потреб і проблем учасників;
· враховувати рівень їх актуального розвитку і завдання найближчого розвитку;
· орієнтуватися на формування цінностей, знань, умінь і навичок, які є основою позитивної поведінки;
· обговорювати делікатні теми не ізольовано, а в контексті інших важливих проблем.
Немає коментарів:
Дописати коментар